Κοστολόγηση προϊόντων: Πόσο μέσα είσαστε;
Αν αγοράσετε κάτι 100 και το πουλήσετε 120 πόσο είναι το ποσοστό κέρδους που έχετε βγάλει; Το πρόβλημα φαίνεται σίγουρα απλό, και επειδή πολλοί θα βιαστείτε να πείτε 20%, σας καλώ να το ξανασκεφτείτε!! Και αν το ξανασκεφτείτε και πείτε “σωστά είναι λιγότερο αφού δεν έχουμε βάλει λειτουργικά, μεταφορικά, φόρους κτλ.” σας λέω πως θα πρέπει και πάλι να το ξανασκεφτείτε!!
Το λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να διαιρούν το κέρδος τους με την τιμή κόστους (20 προς 100), ενώ αυτό που θα έπρεπε να κάνουν είναι να διαιρούν το κέρδος τους με την τιμή πώλησης του προϊόντος ή της υπηρεσίας τους (20 προς 120). Οι περισσότεροι νομίζουν πως έχουν κέρδος 20% κάτι το οποίο δεν είναι ακριβές (αυτό είναι το markup ποσοστό). Το πραγματικό περιθώριο κέρδους τους είναι 16,7% μειωμένο κατά 3,3% από την αρχική τους πρόβλεψη (20/120 = 0,1667)!! Και λίγο πιο επιστημονικά, προκύπτει ως εξής: Περιθώριο Κέρδους = 1 – [1 / (markup+1)].
Το “μαθηματικό” αυτό λάθος, μπορεί να σημαίνει πολλά μέσα στην επιχείρηση αφού ο κάθε επιχειρηματίας νομίζοντας πως δουλεύει με ένα συγκεκριμένο ποσοστό κέρδους στην πραγματικότητα δουλεύει με άλλο και αν θεωρήσουμε πως στην τελική τιμή πώλησης προσθέσει και μια πιθανή έκπτωση προς τον πελάτη, ας πούμε της τάξης του 10%, τότε το ποσοστό κέρδους του μειώνεται ακόμα περισσότερο στο 7,4%. Όχι δεν έχω κάνει λάθος τις πράξεις μου, αν αγοράσετε κάτι 100 και το πουλήσετε 120 δίνοντας στον πελάτη σας έκπτωση 10%, στην πραγματικότητα δουλεύετε με ποσοστό κέρδους 7,4% !!
Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο με αριθμούς, νομίζω όμως πως το προηγούμενο παράδειγμα δείχνει πόσο αναγκαίο είναι για την κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση να καταλάβει και να κάνει πράξη την σωστή κοστολόγηση των προϊόντων και υπηρεσιών της. Πολλοί μπορεί να τα γνωρίζουν όλα αυτά και να τα εφαρμόζουν ήδη, όμως υπάρχουν ακόμα περισσότεροι που δεν τα έχουν σκεφτεί ποτέ. Προσπαθήστε εκτός από το ταλέντο στη δουλεία σας να αποκτήσετε και “Οικονομική Σκέψη”.
Photo credit: iStock_000002440433
Follow my posts on Twitter and Facebook.
Διαβάστε επίσης:
- Το μυστικό μιας επιτυχημένης στρατηγικής: Ο Κανόνας 80/20
- Marketing: Πως θα ξεκινήσετε!
- Γιατί μια επιχείρηση χρειάζεται ένα blog
- Όταν ο καιρός για μια ιδέα έχει φτάσει
- Πως να σκέφτεστε ‘out of the box’ σε 3 λεπτά
7 σχόλια:
Ωραίο το θέμα που διάλεξες, ενημερωτικό και.....τεχνικό θα έλεγα! Προσωπικά δεν γνώριζα για αυτήν την διαφορά στο κέρδος.
Μια πρόταση: Σκέφτηκες να γράφεις σχετικά με καλές πρακτικές κοστολόγησης, τι μέθοδοι και πρακτικές πρέπει να ακολουθούνται για την σωστή κοστολόγηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας;
Δεν το είχα σκεφτεί έτσι όπως το θέτεις! Θα δω πως μπορεί να γίνει!
Όντως πολύ καλό το άρθρο, ούτε εγώ γνώριζα ότι έτσι κοστολογούνται τα προϊόντα και αμφιβάλλω αν το ξέρουν και αρκετοί ακόμα.
Μήπως θα μπορούσες να εξηγήσεις λίγο συνοπτικά τι είναι το mark up?
Για να το θέσω πολύ απλά το markup είναι η διαφορά που προκύπτει από την τιμή πώλησης με την τιμή κόστους ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Δηλαδή:
Markup = (Τιμή Πώλησης / Κόστος) - 1
Στο παράδειγμα μας δηλαδή είναι:
Markup = (€ 120 / 100) - 1 = 0,2 ή 20%
Και για να μετατρέψετε το markup στο πραγματικό περιθώριο κέρδους σας, χρησιμοποιείτε την απλή εξίσωση που έδωσα και στο post, που δεν χρειάζεται να γνωρίζετε και ιδιαίτερα μαθηματικά:
Περιθώριο Κέρδους = 1 – [1 / (Markup + 1)]
Επίσης κάτι ακόμα πολύ σημαντικό που δεν ανέφερα στο post. Όλοι θα έχετε ακούσει ή χρησιμοποιήσει την έκφραση: “Από το προϊόν αυτό, έβγαλα 500% κέρδος” ή την έκφραση: “αυτός δουλεύει με ποσοστό 900% κέρδος”! Στα οικονομικά θα πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν υφίσταται κέρδος 500 ή 900%! Η έκφραση αυτή είναι λάθος!!
Εάν σου κοστίζει κάτι 100 € και το πουλήσεις 1.000 επειδή είσαι έξυπνος, το κέρδος σου δεν είναι 900%, αυτό είναι το markup ((1.000 / 100) – 1 = 9 ή 900%). Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το περιθώριο κέρδους σας δεν μπορεί να είναι ποτέ πάνω από το 100%. Και στην περίπτωση αυτή θα είναι 90% ( 1 – [1 / (9+1)] = 0,9 ή 90%).
Εάν το κατανοήσετε αυτό πραγματικά θεωρώ ότι θα αλλάξουν πολλά στον τρόπο σκέψης που θα “τρέξετε” την επιχείρηση σας από εδώ και πέρα!
Μεγάλο θέμα ανοίγεις. Είμαι σίγουρος ότι είναι η αιτία που παρουσιάζουν ζημιές πολλές ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις. Θα ήθελα να προσθέσω την άποψή μου σχετικά ότι πρέπει στη κάθε πώληση να υπολογίζονται σχετικά ΦΠΑ, κόστος απόκτησης του προϊόντος, κόστος δανεισμού, πότε πληρώνεται κάποιος για το προϊόν και ένα σορό παράγοντες που ποσοστό-ποσοστό μπορούν πραγματικά να κοροϊδέψουν τον επιχειρηματία. Επίσης θα ήθελα να μας αναφέρεις κάποιο link με την αιτιολόγηση του τύπου.
Καλησπέρα Αλέξανδρε,
Πράγματι το θέμα είναι πολύ μεγάλο!!
Θα βρείς πολλές πληροφορίες στο link που δίνω στο post, το οποίο είναι: http://en.wikipedia.org/wiki/Markup_(business)
Δημοσίευση σχολίου