Το blog μεταφέρθηκε!

Θα μεταφερθείτε εντώς 10sec.
Εάν όχι, τότε επισκεφθείτε το
http://epixeirein.gr
και αλλάξτε τα αγαπημένα σας.


My blog has moved!

You should be automatically redirected in 10 seconds. If not, visit
http://epixeirein.gr
and update your bookmarks.

Δευτέρα, 27 Απριλίου 2009

Όταν ο καιρός για μια ιδέα έχει φτάσει

Βλέπω πολλούς ανθρώπους με μια επιχειρηματική ιδέα στο μυαλό τους να κολλάνε, να μην προχωράνε, να καθυστερούν, ακόμα να το σκέφτονται και τελικά να χτυπάνε το κεφάλι τους επειδή κάποιος άλλος το προχώρησε, και χάσανε έτσι μια καλή ευκαιρία!

Ήταν στις αρχές του 1800 όταν ξεκίνησαν οι πρώτες έρευνες στην Ευρώπη από τον Humphry Davy για τον ηλεκτρικό λαμπτήρα. Συνεχίστηκαν από ένα πλήθος ερευνητών τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική μέχρι που το 1879 ο κος Joseph Swan στην Αγγλία είχε φτάσει σε πολύ προχωρημένο στάδιο και τα είχε καταφέρει! Όμως ήταν ο Tomas Edison στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού ο οποίος πρώτος ανακοίνωσε την εφεύρεση του ηλεκτρικού λαμπτήρα το 1880! Ο Swan προηγούνταν στις έρευνες του Edison κατά έναν χρόνο, όμως ο κος Edison ήταν αυτός που βρήκε το θάρρος – πήρε το ρίσκο και ανακοίνωσε κάτι τόσο σπουδαίο. Και έμεινε στην Ιστορία! Κανείς δεν ξέρει τον Swan. Όλοι όμως ξέρουν τον Tomas Edison.

Ζούμε σε μια εποχή όπου βομβαρδιζόμαστε καθημερινά με τόνους πληροφοριών. Η ταχύτητα με την οποία διαδίδεται μια πληροφορία από την μια άκρη του πλανήτη στην άλλη διαρκεί όσο και ο χρόνος του χτυπήματος ενός πλήκτρου! Όλοι μας πλέον, ερχόμαστε σε επαφή με τις ίδιες πληροφορίες, γνώσεις και τάσεις (σχεδόν) ταυτόχρονα. Μην αυταπατάστε ότι μόνο εσείς γνωρίζετε κάτι. Η τηλεόραση και το διαδίκτυο φροντίζουν ώστε οι πληροφορίες να διαδοθούν όσο το δυνατό γρηγορότερα και σε όσο το δυνατό περισσότερους ανθρώπους. Το θέμα όμως δεν είναι ποιος θα πάρει πρώτος την πληροφορία ή τις γνώσεις, αλλά ποιος θα τις αξιοποιήσει πρώτος!

Όταν ο χρόνος για μια ιδέα έχει έρθει, θα χτυπήσει ταυτόχρονα το μυαλό δεκάδων ανθρώπων ανά τον κόσμο! Ποιος όμως θα δράσει πρώτος;; Ποιος θα πάρει το ρίσκο να βγει μπροστά;;

Όταν μια κυρία ήρθε στο γραφείο μου πριν 2 χρόνια, συζητήσαμε για μια ιδέα που είχε και ήθελε να την κάνει επιχείρηση. Η ιδέα της ήταν να ξεκινήσει ένα μαγαζί όπου θα πουλά βιολογικά προϊόντα. Έως τότε στην περιοχή (μια επαρχιακή πόλη των 15 χιλ κατοίκων) δεν υπήρχε κάτι ανάλογο και αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μια καλή ιδέα, αφού πατούσε στην νέα τάση των ανθρώπων να προσέχουν πολύ την διατροφή τους και να προσπαθούν να κάνουν μια πιο υγιεινή ζωή.

Πριν μερικές ημέρες επισκέφθηκε το γραφείο μου ξανά και μου είπε ότι ποτέ δεν προχώρησε στην ιδέα της! Σήμερα στην περιοχή έχουν ανοίξει δυο καταστήματα που πωλούν βιολογικά προϊόντα και κανένα από αυτά δεν είναι δικό της. Η συμπαθέστατη κατά τα άλλα κυρία, ψάχνει τώρα για μια “νέα ιδέα” και ζήτησε την βοήθεια μου! Δυστυχώς δεν υπήρχαν πολλά πράγματα που θα μπορούσα να της πω.

Μέσα από όλα αυτά, θέλω να επισημάνω το εξής: Εάν σας “κατέβει” ξαφνικά μια ωραία ιδέα, πιθανόν να “κατέβει” και σε άλλους δέκα! Εάν πραγματικά πιστεύετε σε αυτήν, προχωρήστε. Μην περιμένετε! Η πολύ σκέψη θολώνει το μυαλό και σας κάνει στο τέλος διστακτικούς! Προσοχή, δεν λέω να ξεκινήστε βιαστικά χωρίς καμία σκέψη. Απαιτείτε σίγουρα μια έρευνα γι’ αυτό που θέλετε να κάνετε, οικονομικός προγραμματισμός, και σίγουρα η δημιουργία ενός business plan, όπου θα αποτελεί την αποτύπωση της ιδέας από το μυαλό σας στο χαρτί και από εκεί στην δημιουργία της επιχείρησης!

Οι πληροφορίες και οι γνώσεις είναι διάχυτες εκεί έξω και “χτυπούν” καθημερινά εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, αλλά και ανθρώπους στο μέρος που ζείτε (δεν είσαστε μόνο εσείς οι τυχεροί)! Αυτό που περιμένουν είναι κάποιον να τις αξιοποιήσει. Εάν πιστεύετε ότι έχετε βρει μια καλή ιδέα μην την αφήνετε. Εκμεταλλευτείτε την!

Follow my posts on Twitter and Facebook.

Επίσης σχετικά άρθρα που μπορείτε να διαβάσετε:

Stumble Upon Toolbar

3 σχόλια:

Νίκος Ξυδάς είπε...

Αξιόλογο το θέμα που διάλεξες να αναλύσεις και στα περισσότερα σημεία συμφωνώ. Ωραία ήταν επίσης και η ιστορία με τον λαμπτήρα.
Έχω όμως μια διαφωνία στο εξής, λες ότι:

" Το θέμα όμως δεν είναι ποιος θα πάρει πρώτος την πληροφορία ή τις γνώσεις, αλλά ποιος θα τις αξιοποιήσει πρώτος! "

Πιστεύω ότι αυτό το συμπέρασμα από μόνο του δεν είναι επαρκές για να σταθεί. Σίγουρα μπορεί να ισχύει σε ορισμένες περιπτώσεις, όμως είναι πολύ πιθανό ο πρώτος που θα υλοποιήσει μια ωραία ιδέα να έχει κάποια επιτυχία,ίσως και μεγάλη, όμως το γεγονός ότι είναι ο πρώτος που υλοποίησε την ιδέα δεν εγγυάται το ότι η επιτυχία του θα είναι μόνιμη.

Σύντομα θα έρθει ο ανταγωνισμός και αν τότε ο πρώτος που υλοποίησε την ιδέα δεν μπορεί να παραμείνει σταθερά καλύτερος και πιο μπροστά από τον ανταγωνισμό, τότε το πιθανότερο είναι να χάσει την "πρωτιά" του.

Άρα καταλήγω στο εξής συμπέρασμα, δεν είναι αρκετό να είσαι ο πρώτος που εφάρμοσε μία ιδέα, αλλά πρέπει να διατηρείσαι σταθερά μπροστά από τους υπολοίπους στην ανάπτυξη και την βελτίωση της εν λόγω ιδέας.

Τέλος θα αναφέρω και δύο παραδείγματα, ένα από τον online και ένα από τον offline κόσμο, που ενώ ο πρώτος που υλοποίησε μια εξαιρετική ιδέα, απέκτησε δόξα και μεγάλη επιτυχία, βρέθηκε ένας δεύτερος που με καλύτερη εκτέλεση της ίδιας ιδέας βρέθηκε μπροστά του.

1η Περίπτωση social networking sites:Ενώ το myspace ήταν κυρίαρχο στον χώρο, και υπήρχαν και "δυνατοί" ανταγωνιστές πίσω του (βλ. hi5), βρέθηκε το facebook που με τα applications και το καλύτερο στήσιμο της ιδέας είναι τώρα πρώτο.

2η Περίπτωση κινητά τηλέφωνα:Υπήρχε κάτι που μπορούσε να κάνει η Apple παραπάνω από τον κολοσσό Nokia στον χώρο των κινητών; Όχι, η Nokia είναι χρόνια στον χώρο των κινητών με σπουδαία τηλέφωνα, με σπουδαία τεχνολογία, έρευνα και ανάπτυξη. Ήρθε όμως ο Steve Jobs και κατασκεύασε ένα κινητό το iPhone, το οποίο δεν απευθυνόταν ούτε στους επαγγελματίες, ούτε στις μάζες, κιόμως κατάφερε να κατακλύσει την αγορά..!

Σημείωση: Δεν γνωρίζω εάν το Myspace ήταν το πρώτο social networking site ή αν η Nokia ήταν η πρώτη εταιρεία που παρήγαγε κινητά τηλέφωνα, και οι δύο περιπτώσεις αποτελούν παραδείγματα που προσεγγίζουν κατά πολύ τα λεγόμενά μου αναφορικά με το θέμα: πρωτιά και ανταγωνισμός.

epixeirein είπε...

Φίλε Νίκο, καταρχήν σε καλωσορίσω στο blog ..η ανταπόκριση σου ήταν άμεση :)

Τώρα όσον αφορά το σχόλιο σου σχετικά με την πρωτιά. Είναι πολύ εύστοχο και αγγίζεις ένα σημαντικό θέμα (βέβαια ξεφεύγουμε λίγο από το post, αλλά η συζήτηση είναι πάντα δημιουργική). Κερδίζει πάντα ο Πρώτος?? Όπως επίσης κερδίζει πάντα ο καλλίτερος?? Τίποτα από τα δυο δεν είναι απόλυτο.

Στο σχόλιο σου εκφράζεις το εξής συμπέρασμα:

“δεν είναι αρκετό να είσαι ο πρώτος που εφάρμοσε μία ιδέα, αλλά πρέπει να διατηρείσαι σταθερά μπροστά από τους υπολοίπους στην ανάπτυξη και την βελτίωση της εν λόγω ιδέας.”

Αλίμονο εάν διαφωνούσα με αυτό!

Υποθέτω επίσης ότι εννοείς ότι ακόμα και εάν κάποιος ξεκινήσει πρώτος μια επιχείρηση (το post αναφέρεται σε επιχείρηση), μπορεί να έρθει μετά από έναν χρόνο κάποιος άλλος και να τον ξεπεράσει.

Σίγουρα όσα προϊόντα βγαίνουν πρώτα δεν είναι ικανά να παραμείνουν στην θέση αυτή. Γιατί εάν εγώ ανοίξω πρώτος μια καφετέρια π.χ. και έρθεις εσύ δεύτερος ή τρίτος και ανοίξεις το ίδιο μαγαζί όπου προσφέρεις καλλίτερη εξυπηρέτηση, χαμηλότερες τιμές, κλπ. θα τα πας σίγουρα καλλίτερα και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Τίποτα δεν είναι απόλυτο!

Όμως θεωρώ στις περισσότερες περιπτώσεις ότι ο “πρώτος” θα είναι πρώτος και στο μυαλό του καταναλωτή, αρκεί να κάνει τα βασικά που απαιτούνται σε μια επιχείρηση. Ο Leader ενός κλάδου τις περισσότερες φορές συμβαίνει να είναι αυτός που είναι πρώτος στο μυαλό του καταναλωτή. Όταν σκέφτεσαι ενοικιάσεις αυτοκινήτων σκέφτεσαι την Hertz, όταν σκέφτεσαι αναψυκτικό σκέφτεσαι την coca-cola, όταν σκέφτεσαι αεροπορική εταιρεία στην Ελλάδα σκέφτεσαι την Ολυμπιακή και όχι την Aegean παρόλο που είναι καλλίτερη. Άρα δεν σκεφτόμαστε πρώτα τον “καλλίτερο”!

Στο best seller βιβλίο μάρκετινγκ του Al Ries και Jack Trout “22 Immutable Laws of Marketing”, ξεκινάνε με τον πρώτο νόμο που δεν πρέπει να παραβιάσεις και είναι “The Law of Leadership” όπου χαρακτηριστικά αναφέρουν ”Ιt’s better to be first than it is το be better”!! Και υποστηρίζουν ότι είναι πολύ πιο εύκολο να μπεις στο μυαλό του καταναλωτή ως πρώτος παρά να προσπαθήσεις να τον πείσεις ότι έχεις καλλίτερο προϊόν από αυτό που ήδη αγοράσανε. (Στο παράδειγμα μου με τον λαμπτήρα, άντε να πείσει o Swan ότι έφτιαξε καλλίτερο λαμπτήρα από τον Edison!)

Γενικά αυτό που έχω διαπιστώσει είναι ότι οι άνθρωποι εάν βρουν κάτι που τους καλύπτει σε έναν βαθμό κολλάνε σε αυτό.

Ένα καλό παράδειγμα είναι η Jeep. Θεωρείτε από όλους η καλλίτερη εταιρεία στην τετρακίνηση. Είναι? Δεν ξέρω. Όμως αυτό που ξέρω είναι ότι όποιο τετρακίνητο και εάν αγοράσεις θα πεις έχω Jeep! H Hewlett-Packard ήταν η πρώτη που πάσαρε στην αγορά τον Desktop Laser printer. Σήμερα έχει περίπου 5% της αγοράς στους Η/Υ και 35% της αγοράς στους Laser printers! H Xerox στα φωτοτυπικά μια από τα ίδια! Και τα παραδείγματα είναι πολλά! Ένα ακόμα που μόλις θυμήθηκα. Η ηλεκτρική σκούπα Hoover. Στην Αγγλία όπου σπούδασα λέγανε “bring me the Hoover to clean” και ας ήταν Philips.

..συνεχίζεται

epixeirein είπε...

Έρχομαι στα παραδείγματα σου: Στο post μου είπα: " Το θέμα όμως δεν είναι ποιος θα πάρει πρώτος την πληροφορία ή τις γνώσεις, αλλά ποιος θα τις αξιοποιήσει πρώτος! ". Σίγουρα δεν είναι απόλυτο. Προφανώς το Myspace που ανέφερες δεν αξιοποίησε πρώτο την ιδέα του social networking όπως έπρεπε, και ήρθε το facebook.

Είναι σαν να λέμε πιτσαρίες, αλλά ήταν η domino στην Αμερική που πρώτη είπε “διανομή πίτσας σε 30min ή αλλιώς η πίτσα σας δωρεάν”. Το ίδιο έγινε και με τα social networks. Το facebook μπορεί να μην ήταν η πρώτη “πιτσαρία” αλλά ήταν πρώτο σε αυτό που έκανε, στο είδος του social networking που παρουσίασε με τα applications όπως πολύ σωστά είπες, το mass messaging των groups, κλπ.

Στο δεύτερο παράδειγμα της Nokia με την apple έχω μια μικρή ένσταση :) Η Nokia είναι μακράν πιο μπροστά σε brand name, φήμη και τζίρο από την apple στην κινητή τηλεφωνία. Και σου κάνω την εξής ερώτηση: κλείσε τα μάτια και πες την λέξη “κινητό”. Ποια εταιρεία θα σου έρθει πρώτη στο μυαλό?? H apple έχει βγάλει μόνο το i-phone το οποίo το “πάσαρε” εξαιρετικά στην αγορά. Το μάρκετινγκ γύρω από το κινητό ήταν απίστευτο! Και ξέρεις πολύ καλά ότι σε ένα προϊόν το πώς θα το παρουσιάσεις είναι αυτό που μετράει (στην αρχή τουλάχιστον). Γιατί πλέων είναι πολλοί αυτοί που λένε ότι τελικά δεν είναι τίποτα το σπουδαίο (δεν μπορεί να στείλει ούτε mms, αλλά δεν υποδέχεται ούτε blue-tooth!!). Όμως και πάλι το i-phone έχει πάρει την πρωτιά σε κάτι άλλο! Στα κινητά touch-screen. Κανείς δεν θυμάται πια εταιρεία ακολούθησε ούτε πια εταιρεία έχει αυτή την στιγμή το καλλίτερο touch-screen κινητό. Όλοι έχουν στο μυαλό τους τo i-phone της apple. Και εδώ επιβεβαιώνεται το “καλλίτερα να είσαι πρώτος, παρά καλλίτερος”.