Μαθήματα Οικονομικής Παιδείας
Αν και συνήθως σε κάθε ζήτημα πρώτα δίνουμε το πρόβλημα και μετά την λύση, στο post αυτό θα κάνουμε το αντίστροφο. Είδαμε την λύση με τα βήματα για αποταμίευση στο προηγούμενο post, και σε αυτό θα δώσουμε το πλαίσιο και την διάσταση του προβλήματος. Θα μου πείτε τι σ’έπιασε ξαφνικά με την αποταμίευση;;
Δεν είναι καθόλου ξαφνικά. Το οικονομικό μέλλον απασχολεί όλο τον κόσμο σε πολύ μεγάλο βαθμό. Είχα πάλι την ίδια συζήτηση (από τις πολλές για το θέμα τον τελευταίο καιρό), με μερικούς φίλους μου όπου για ακόμα μια φορά τέθηκαν οι ίδιοι προβληματισμοί για το μέλλον και την οικονομική μας ασφάλεια. Και πόσο μάλλον τώρα, που ήδη ψηφίσθηκε ο νέος ασφαλιστικός νόμος, και είναι λογικό να υπάρχει αβεβαιότητα.
Το θεωρώ σημαντικό γι’ αυτό και το επισημαίνω: Η αποταμίευση χρημάτων τείνει να γίνει έννοια άγνωστη για τους περισσότερους από εμάς. Οι άνθρωποι πλέων ξοδεύουν περισσότερα και αποταμιεύουν λιγότερα. Οι σύγχρονος τρόπος ζωής έχει αλλάξει σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες. Οι προηγούμενες γενιές μπορούσαν να εξοικονομήσουν χρήματα για την αγορά ενός σπιτιού ή τις σπουδές των παιδιών τους, ενώ η γενιά η δικιά μας φαίνεται να αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα. Με μεγάλη δυσκολία “αφήνουμε κάτι στην άκρη”. Όλα πλέων γίνονται μέσω δανείων και πιστωτικών καρτών. Η αποταμίευση χρημάτων είναι ελάχιστη και τείνει να αποτελεί “αστείο” μεταξύ συζητήσεων.
Αν ψάξουμε να βρούμε τους λόγους που συμβαίνει αυτό, θα δούμε ότι είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων, και όχι κάποιων μεμονωμένων συγκυριών.
Καταρχήν είναι η ελάχιστη “οικονομική παιδεία” που έχουν οι περισσότεροι. Σε κανένα σημείο του εκπαιδευτικού μας συστήματος (αλλά και της υπόλοιπης ζωής μας) δεν υπάρχει εκπαίδευση και διδασκαλία πάνω στην απόκτηση “οικονομικής παιδείας”. Όσοι έχουν διαβάσει το βιβλίο του Robert Kiyosaki, “Πλούσιος Μπαμπάς, Φτωχός Μπαμπάς”, ίσως καταλαβαίνουν καλλίτερα τι εννοώ. Και σίγουρα δεν εννοώ μαθήματα που να λένε τι είναι επιχείρηση και τι οικονομικός οργανισμός, γιατί τέτοια υπάρχουν τόσο στο Λύκειο όσο και στο Πανεπιστήμιο.
Μαθήματα όμως που να εξηγούν: τις επενδύσεις, τους διαφορετικούς τρόπους και μεθόδους επενδύσεων, την απόκτηση γνώσεων για την διαχείριση των προσωπικών οικονομικών, τον διαχωρισμό μεταξύ ενεργητικού και παθητικού (quiz: το σπίτι σας τι είναι, ενεργητικό ή παθητικό; το αυτοκίνητο;), την διαφύλαξη του εισοδήματος και την αποδοτική χρησιμοποίηση του, την σημασία του παθητικού εισοδήματος, την πραγματική έννοια του δανεισμού, την σωστή χρήση της πιστωτικής κάρτας, και πολλά άλλα ζητήματα στα πλαίσια της οικονομικής παιδείας, δεν υπάρχουν και δεν διδάσκονται πουθενά!
Το έχω αναφέρει ξανά σε προηγούμενο post, θα το επαναλάβω και εδώ. Τα αποτελέσματα αυτής της έλλειψης οικονομικής παιδείας τα βιώσαμε όλοι το ’99 όταν το 90% των Ελλήνων “έπαιξε” στο χρηματιστήριο και φυσικά έχασε! Εάν είχε μια καλλίτερη οικονομική παιδεία και γνώριζε τα βασικά περί επενδύσεων, δεν θα γινότανε ποτέ η μεγαλύτερη ανακατανομή πλούτου που έγινε ποτέ την ιστορία της Χώρας μας.
Εάν τώρα συνδυάσετε την έλλειψη της οικονομικής παιδείας με τους χαμηλούς μισθούς, την ύπαρξη της g700, την είσοδο του ευρώ, την σταδιακή αύξηση των καθημερινών εξόδων, την υπέρμετρη αύξηση του καταναλωτισμού, την προσφορά χιλιάδων νέων προϊόντων, την αλόγιστη χρήση δανείων και πιστωτικών καρτών, και την επιθυμία μας για την απόκτηση του σύγχρονου τρόπου ζωής που προβάλουν τα περιοδικά και η τηλεόραση, τότε σίγουρα η “αποταμίευση” μόνο στα λόγια μπορεί να μείνει.
Σίγουρα δεν είναι κάτι απλό, αλλά ούτε και κάτι δύσκολο. Δύο πράγματα απαιτεί που θεωρώ σημαντικά να θυμάστε: Πρώτον, την αυτοπειθαρχία να εξοικονομείτε ένα μικρό μέρος του εισοδήματος σας κάθε μήνα (προσπαθήστε για το 10%), και δεύτερον να ακολουθήσετε ένα “οικονομικό πλάνο”, ώστε τα χρήματα που εξοικονομείτε να τα επενδύετε με τον αποδοτικότερο τρόπο.
Μικρά βήματα που μπορείτε να πάρετε σήμερα, μπορούν να σας δώσουν μια σημαντική οικονομική άνεση στο μέλλον. Αρκεί να το πάρετε απόφαση!
8 σχόλια:
dsdsdsds
Συμφωνώ απόλυτα για την ανάγκη αποταμίευσης, όμως δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερα νοικοκυριά στην Ελλάδα πλήττονται από τη μείωση των (ήδη πενιχρών) εισοδημάτων και από την ξέφρενη άνοδο των τιμών, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να καλύψουν ακόμη και τις βασικές τους ανάγκες. Δεν οφείλεται δηλαδή η έλλειψη αποταμίευσης μόνο στο έλλειμμα Οικονομικής Παιδείας και στην υπερκαταναλωτική συμπεριφορά αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό πλέον και στην ανέχεια.
Επίσης συμφωνώ με το σχόλιο σου. Αυτά που αναφέρεις είναι ένας λόγος παραπάνω να προσέξουμε το μέλλον το δικό μας και της οικογένειας μας.
Συμφωνώ με τα γραφόμενα και των δύο. Πιστεύω πως πέραν της αυτοπειθαρχίας που αναφέρει ο Βασίλης (ως προς την έγκαιρη & συστηματική αποταμίευση) και της οικονομικής παιδείας απαιτείται επίσης συναισθηματική & οικονομική ευφυΐα. Αυτές τις έννοιες πραγματεύεται εξάλλου και ο Robert Kiyosaki ο οποίος, μέσα από τα βιβλία του, ουσιαστικά προτρέπει τους αναγνώστες να βρούν περιουσιακά στοιχεία (business and/or other assets) τα οποία να μπορούν να αναπτύξουν έτσι ώστε να επανεπενδύσουν το περίσσευμα του εισοδήματος σε νέα και "ασφαλή" περιουσιακά στοιχεία.
Η συναισθηματική και οικονομική εφυία είναι έννοιες εξαιρετικά σημαντικές αλλά άγνωστες για τους περισσότερους. Τα καλά νέα είναι ότι μπορούν να διδαχθούν!!
Διάβασα πριν λίγο καιρό το βιβλίο του Kiyosaki "Ο Οδηγός επενδύσεων του πλούσιου μπαμπά" (νομίζω είναι το τελυεταίο της σειράς), όπου ο συγγραφέας με απλό τρόπο δίνει την έννοια της οικονομικής εφυίας και πως κάποιος μπορεί να την αποκτήσει.
Είναι ουσιαστικά αυτό που αναφέρω στο post μου σχετικά με την έλλειψη της οικονομικής παιδείας, της οποίας η διδασκαλία λείπει από όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αλλά και τις μετέπειτα ζωής μας!
Το θέμα της απόκτησης περουσιακών στοιχείων (business and/or other assets), είναι σίγουρα ο δρόμος πως την οικονομική ελευθερία, αλλά νομίζω είναι λίγο πιο δύσκολο να το πετύχεις από ότι λέει ο kiyosaiki! Τουλάχιστον ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε ..είναι και αυτό μια αρχή :)
Όπως πολύ σωστά επισημαίνεις, οι έννοιες της ευφυΐας (συναισθηματικής & οικονομικής), ευτυχώς, μαθαίνονται. Το ζήτημα είναι να συνειδητοποιήσει κάποιος την ανάγκη της προσωπικής αλλαγής & ανάπτυξης, να ξέρει που & πως να αντλήσει την ανάλογη πληροφόρηση και γνώση και να τις βάλει σε άμεση και συστηματική εφαρμογή. Και βεβαίως να έχει υπομονή πέραν της επιμονής. Διότι, δεν αλλάζει κανείς τρόπο σκέψης, συνήθειες, νοοτροπία, αξίες, στάση, από τη μια μέρα στην άλλη. Ο ίδιος ο Kiyosaki ο οποίος σε όλα του τα βιβλία τονίζει την αξία της εκπαίδευσης, μαθήτευσε χρόνια δίπλα στον "πλούσιο μπαμπά του" έως ότου γίνει ο ίδιος κατάλληλος... Η επίτευξη λοιπόν της οικονομικής ελευθερίας δεν είναι εύκολη (πόσο μάλλον απλοϊκή) υπόθεση. Είναι μεν ο επιθυμητός προορισμός ενός ταξιδιού αλλά ο "κατάπλους" δεν μπορεί ποτέ να είναι εγγυημένος. Ανεξαρτήτως της συγκεκριμένης διαδρομής που θα ακολουθήσει κάποιος για να διεκδικήσει/κατακτήσει την οικονομική του ελευθερία, σημασία έχει να έχει τις "κεραίες του ανοικτές" και να σκέφτεται "έξω από το κουτί". Διότι οι κοινά αποδεκτές "αλήθειες", αυτές που ασπάζεται η πλειοψηφία & αυτές που ίσχυαν στο παρελθόν, σπάνια μπορούν να οικοδομήσουν ενα διαφορετικό μέλλον...
(Πάντα του Kiyosaki, εξαιρετικές μελέτες είναι τα επίσης best seller του:"Cashflow Quadrant" (Ο Οδηγός του Πλούσιου Μπαμπά για την Οικονομική Ελευθερία)και "Η Σχολή Επιχειρηματιών του Πλούσιου Μπαμπά" ).
Ακριβώς στο πνεύμα του Kiyosaki, οι αγγλόφωνοι μπορούν, μέσα από τον παρακάτω σύνδεσμο, να παρακολουθήσουν ένα 10λεπτο animation με τον εύγλωττο τίτλο: "Learn how the wealthy get that way"
http://cde.explorefreedom.com/en/start.cfm?CID=12065&MLID=32520
Φίλε Libako θα σταθώ σε αυτό είπες: "Το ζήτημα είναι να συνειδητοποιήσει κάποιος την ανάγκη της προσωπικής αλλαγής & ανάπτυξης..". Με βρίσκει απολύτος σύμφωνο!!
PS: To animation πολύ καλό. Ευχαριστούμε για το link.
Δημοσίευση σχολίου