Πως θα φτιάξετε το δικό σας Επιχειρηματικό Σχέδιο
Πολλοί νέοι άνθρωποι με ρωτούν τον τρόπο που θα ξεκινήσουν μια επιχείρηση και θα την κάνουν να δουλέψει πετυχημένα. Αυτό που συνήθως λέω είναι ότι συγκεκριμένη συνταγή δεν υπάρχει. Υπάρχουν όμως κάποιες κατευθύνσεις που μπορεί κάποιος να ακολουθήσει και να θέσει έτσι τις σωστές βάσεις!
Παρακάτω θα προσπαθήσουμε με απλά λόγια να δείξουμε την μεγάλη σημασία του “Επιχειρηματικού Σχεδιασμού” στην επιτυχία της επιχείρησης, και θα δούμε πως μπορείτε να ξεκινήστε το δικό σας Επιχειρηματικό Πλάνο.
Και εδώ δεν αναφέρομαι σε ένα Επιχειρηματικό πλάνο 200 σελίδων με διαγράμματα και τεχνικές αναλύσεις, αλλά σε μια αποτύπωση των σκέψεων σας, του οράματος και των στόχων που έχετε θέσει, ακολουθώντας μια απλή μεθοδολογία.
Για να ξεκινήσει μια επιχείρηση χρειάζεται την επιχειρηματική ιδέα, την ομάδα διαχείρισης και το κεφάλαιο. Όταν αυτά γίνουν πράξη τότε έχουμε την επιχείρηση. Πριν όμως προχωρήσετε στην ίδρυση μιας νέας επιχείρησης ή κάνετε μια νέα επένδυση θα πρέπει να δείτε αν είσαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο. Αν είσαστε έτοιμοι δηλαδή να γίνεται επιχειρηματίες και να αναλάβετε κάποια ρίσκα.
Κάποιος λοιπόν που θεωρεί τον εαυτό του έτοιμο να κάνει το βήμα και επιθυμεί να ανοίξει ένα μαγαζί ή γραφείο, το πιθανότερο είναι να συγκεντρώσει τα απαραίτητα χρήματα, είτε μέσω δανειοδότησης είτε μέσω κάποιου προγράμματος. Στην Ελλάδα ο μέσος όρος για μια μικρή επιχείρηση είναι από 15 έως 25 χιλιάδες ευρώ. Το να κάνει όμως το μαγαζί αυτό να λειτουργήσει επιτυχημένα είναι κάτι διαφορετικό. Χρειάζεται γνώσεις, επιχειρηματικό σχεδιασμό και όραμα. Οι στατιστικές δείχνουν πως μετά τα πέντε χρόνια λίγες επιχειρήσεις συνεχίζουν επιτυχημένα και καμία από αυτές δεν είχε ποτέ της κάποιο “επιχειρηματικό σχέδιο”.
Που βρίσκεται η επιχείρησή σας τώρα;
Που θα θέλατε να τη δείτε στο μέλλον;
Με ποιο τρόπο σκοπεύετε να φτάσετε εκεί;
Αυτές είναι οι τρεις βασικές ερωτήσεις όπου ένα επιχειρηματικό σχέδιο καλείτε να δώσει απαντήσεις είτε έχετε είδη μια επιχείρηση είτε σκοπεύετε να ανοίξετε κάποια στο μέλλον.
_Γιατί θεωρείτε πως η επιχειρηματική σας ιδέα θα είναι βιώσιμη;
_Τι προϊόντα και υπηρεσίες πουλάτε;
_Γιατί να επιλέξει εσάς κάποιος καταναλωτής και όχι τους ανταγωνιστές σας;
_Τι διαφορετικό μπορείτε να του προσφέρεται;
_Ποιες ανάγκες της αγοράς σκοπεύετε να καλύψετε;
Πολλοί δεν έχουν ξεκάθαρες απαντήσεις, και αυτό μπορεί να εμποδίσει τις δυνατότητες της επιχείρησης να αναπτυχθεί και να κερδοφορίσει.
Στη συνέχεια του επιχειρηματικού σας σχεδίου μπορείτε να κάνετε μια περιγραφή των προϊόντων σας δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο που θα χρησιμοποιηθούν. Ποιο θα είναι το όφελος για τον καταναλωτή αν αγοράσει το προϊόν σας; Πρέπει να παρουσιάσετε τους λόγους για τους οποίους το προϊόν σας θα είναι επιτυχημένο στην αγορά.
Μπορείτε να συνεχίσετε με μια ανάλυση της αγοράς που σκοπεύετε να καλύψετε, διευκρινίζοντας τον πληθυσμό στον οποίο απευθύνεστε, το προφίλ του καταναλωτή που σας ενδιαφέρει να κάνετε πελάτη, τις συνήθειες του, το εισόδημα του και πόσο από αυτό σκοπεύει να διαθέσει για το προϊόν ή την υπηρεσία σας. Επίσης η καλή γνώση του ανταγωνισμού είναι κάτι πολύ σημαντικό για την τοποθέτηση της επιχείρησή σας στην αγορά.
Αφού λοιπόν κάνετε μια ανάλυση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας, τους πελάτες και τους ανταγωνιστές σας, μπορείτε στη συνέχεια να περιγράψετε που θα θέλατε να δείτε την επιχείρησή σας μετά από μερικά χρόνια. Εδώ αναφερόμαστε στο Όραμα που έχετε για το μέλλον και το προσωπικό life-style που θα θέλατε εσείς να ζήσετε. Αναπτύξτε μια στρατηγική και θέστε επιμέρους στόχους. Το κομμάτι αυτό είναι λίγο πιο δύσκολο από ότι φαίνεται.
Στο τέλος προσδιορίστε τον τρόπο που θα φτάσετε στο επιθυμητό σημείο στο μέλλον. Σε αυτό θα μας βοηθήσει ο χρηματοοικονομικός σχεδιασμός. Στο τμήμα αυτό πρέπει να αναλυθεί η βιωσιμότητα της επιχείρησης σύμφωνα με τις δραστηριότητες που πρόκειται να αναπτύξει. Θα πρέπει να υπολογιστούν όλα τα πιθανά έξοδα και έσοδα της επιχείρησης ώστε να μπορέσει να γίνει σωστός προγραμματισμός για την υλοποίηση των στόχων της επιχείρησης.
Ο υπολογισμός των εξόδων γίνεται αφού συνυπολογίσετε το κόστος ίδρυσης της επιχείρησή σας, το κόστος για αγορά εξοπλισμού, τα λειτουργικά έξοδα, τα έξοδα για τους μισθούς του προσωπικού και το κεφάλαιο κίνησης που είναι απαραίτητο για την έναρξη των δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Τα έσοδα χρειάζονται προσεκτική εκτίμηση και υπολογίζονται βάση προβλέψεων επί των πωλήσεων. Οι προβλέψεις πωλήσεων βασίζονται στον υπολογισμό των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των προϊόντων σας, στο μέγεθος της αγοράς που απευθύνεστε, στον υπάρχων ανταγωνισμό και τις πωλήσεις περασμένων ετών, εάν λειτουργεί ήδη η επιχείρηση σας, ή πωλήσεις παρόμοιων επιχειρήσεων εάν ξεκινάτε τώρα.
photo source: istockphoto.com
2 σχόλια:
Έχεις απόλυτο δίκιο,
χωρίς επιχειρηματικό σχέδιο,
δηλαδή την οργανωμένη καταγραφή ιδεών, στόχων και σχεδίων δράσεων, είναι δύσκολο κάποια νεα επιχείρηση να πετύχει, γιατί γίνεται "ανοργάνωτα", χωρίς υπολογισμούς κόστους, ανάλυση κινδύνων, αξιολόγηση της ευκαιρίας κτλ.
Δεν μιλάω για ένα περίπλοκο σχέδιο, όπως σωστά λες, αλλά ένα απλό business plan 20-30 σελίδων είναι καλό για αρχή.
Ενδεικτικά τα κεφάλαια θα μπορούσαν να είναι:
Επιτελική Σύνοψη
Περιγραφή της επιχείρησης/ δραστηριότητας - Ευκαιρία
Προϊόντα/ Υπηρεσίες
Κλάδος - Αγορά
Ανάλυση Ανταγωνισμού
Σχέδιο Μάρκετινγκ
Σχέδιο Λειτουργίας
Οργανωτικό Σχέδιο - Διοικητική Ομάδα
Οικονομικό Σχέδιο - Ποσό χρηματοδότησης που ζητείται
Ανάλυση κινδύνων
Παραρτήματα
στο παρακάτω link υπάρχουν οι πανεπιστημιακές σημειώσεις της . Βουδούρης για το πως γίνεται ένα business plan, μια εισαγωγή για αρχή:
http://rapidshare.com/files/127642060/Lecture5_BP__10798.ppt.html
Γεια σου Τασο,τα κεφάλαια που αναφέρεις είναι πολύ σωστά.
Thnx και για το link.
Δημοσίευση σχολίου